Dorpsraad Welberg haalt flinke subsidie binnen via Cultuurfonds

De geëmailleerde klaproosschildjes zijn ambachtelijk vervaardigd en worden geleverd met RVS bolkopschroeven en pluggen. BOS&BOS Tentoonstelling en Interieur©

STEENBERGEN – Deze week viel er een heuglijk bericht op de mat van de Dorpsraad Welberg. Het Cultuur Fonds Noord-Brabant liet namelijk weten dat een aangevraagde subsidie voor de realisatie van emaillen ‘klaproos schildjes’ gehonoreerd is. Het fonds draagt maar liefst 5.800,- euro bij aan de productie van de deurschildjes. “We zijn er enorm blij mee,” aldus een woordvoerder van de dorpsraad. “Het betekent dat we de schildjes voor een zeer laagdrempelig bedrag aan kunnen bieden.”

De deurschildjes zijn een uitvloeisel van het klaproosviaduct dat de komende weken op initiatief van de Dorpsraad Welberg en in samenwerking met de Stichting Bevrijdingsmonument Welberg gerealiseerd wordt. Voor dit kunstwerk maakt men gebruik van een bijdrage van de gemeente Steenbergen die daarvoor als voorwaarde stelt dat de initiatiefnemer tweederde van de kosten voor eigen rekening neemt. Om dat te bewerkstelligen kwam de dorpsraad met het idee om geëmailleerde deurschildjes te verkopen met daarop de afbeelding van een klaproos. “Qua uitstraling passen de schildjes bij de tijdgeest van de Tweede Wereldoorlog maar zij hebben een ‘vintage’ uitstraling die momenteel erg in trek is.” Het tijdloze ontwerp is van de hand van de Welbergse ontwerpster Ilja Bos.

Lint van klaprozen

De functie van het schildje gaat veel verder dan dat van kostendrager. In navolging van het gedachtegoed van de Stichting Bevrijdingsmonument Welberg hoopt de dorpsraad dat er “een lint van klaprozen door Welberg en ver daarbuiten” ontstaat wanneer iedereen een schildje naast de deur hangt. De klaproos staat internationaal symbool voor de Gemenebest slachtoffers, met name de Britse en Canadese, die vielen als gevolg van de twee wereld oorlogen. In Welberg verwijzen  de klaprozen dan ook met name naar de 57 Canadese militairen die vielen tijdens de bevrijding van Welberg in november 1944 maar ook naar de dertig burgers die daarbij omkwamen.

Grensoverschrijdend

Tijdens de braderie op de Welberg in juni jongstleden werd de belangstelling voor de deurschildjes gepeild aan de hand van een voorinschrijving. Die bleek dusdanig groot dat de dorpsraad besloot het project een eigen status te geven en er subsidie voor aan te vragen bij het Cultuur Fonds. Hier bleek men bijzonder gecharmeerd van de gedachte achter de schildjes en het viaduct-project. “De sociale cohesie waarmee dit alles tot stand komt, past naadloos binnen de uitgangspunten van het Cultuur Fonds.”

Dit is zelfs grensoverschrijdend want vanuit Canada is er grote interesse voor het viaduct-project. Vijftig schildjes zijn besteld door het Dutch Canadian Centre in Edmonton. Ook van het South Alberta Light Horse Regiment wordt een bestelling verwacht. Het symbolisch gebruik van de klaproos op Welberg begon immers met de belofte van Angelo Somers, voorzitter van de Stichting Bevrijdingsmonument Welberg, aan veteraan Danny McLeod “dat er altijd klaprozen zullen bloeien op Welberg”.

Cadeau

Dankzij de bijna zesduizend euro subsidie kan de dorpsraad de deurschildjes voor een veel lager bedrag aanbieden dan oorspronkelijk de bedoeling was. “We willen ze niet voor niets weggeven want daarvoor is de historisch-emotionele waarde die zij vertegenwoordigen te groot.” Concreet gaan de bordjes nu voor 12,50 euro in de verkoop in plaats van de kostprijs van 25 euro. Dat geldt echter alleen voor de eerste driehonderd bordjes. Daarna wordt de werkelijke prijs weer van kracht. De planning is dat de schildjes eind november geleverd worden, inclusief bevestigingsmaterialen. “Een mooi cadeau voor de goedheilig- of kerstman,” tipt de dorpsraad met een knipoog.

Inschrijven

Wie zich in wil schrijven voor een schildje kan dit doen via info@dorpsraadwelberg.nl of via de Facebookpagina Dorpsraad Welberg. Bellen of whappen kan ook via (06) 40234755. Haast is geboden want inmiddels is een kleine tweehonderd bordjes al besproken.

BOS&BOS Tentoonstelling en Interieur©

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.